Jak uprawiać nordic walking zimą?

nordic walking zima

Foto: Pixabay

Nordic walking, czyli popularny marsz ze specjalnymi kijkami, jest świetną formą rekreacji zarówno dla młodych, jak i tych nieco starszych. Wiele z was z pewnością w przeszłości próbowało tej formy aktywności lub przynajmniej słyszało o niej od swoich znajomych. A może regularnie wybieracie się na trening z kijkami?

Wbrew pozorom sport ten można uprawiać nie tylko wiosną i latem, korzystając ze sprzyjającej temperatury, ale również zimą, podczas mrozów i opadów śniegu. Faktem jest jednak, że trening w ciężkich warunkach wymaga od nas specjalnego przygotowania i mnóstwa zapału. Podczas gdy o ten drugi musicie zadbać sami, my podpowiemy wam, co trzeba zrobić, żeby nordic walking był przyjemny nawet w czasie przymrozków!

» Brakuje ci motywacji do wyjścia z domu i odrobiny ruchu? Może warto sprawić sobie czworonoga, który nie pozwoli ci obijać się na kanapie? Kliknij i poznaj 15 cudownych psiaków, które będą idealnymi towarzyszami dojrzałej kobiety!

Co nam daje nordic walking?

Nordic walking po raz pierwszy pojawił się w Finlandii w latach 20. ubiegłego wieku. Początkowo funkcjonował jako trening dla narciarzy biegowych. Po raz pierwszy opisany został w 1997 roku przez trenera wychowania fizycznego Marka Kantanevę i wkrótce stał się światowym fenomenem.

Osoby, które dotąd przyglądały się tematowi nordic walking jedynie pobieżnie, mogą nie do końca rozumieć, dlaczego właśnie ta forma aktywności jest taka popularna. W dużych miastach często organizowane są marsze, niekiedy odbywające się równolegle z maratonami i biegami okolicznościowymi, a sam sport jest jedną z najczęściej wybieranych form rekreacji wśród kobiet i mężczyzn w dojrzałym wieku. A przecież spacer z kijami wcale nie różni się tak bardzo od tradycyjnego spaceru bez nich! No właśnie – czy na pewno się nie różni?

Każdy, kto tak myśli, jest w błędzie, bo różnica jest dość istotna. Podczas gdy zwykły marsz angażuje do pracy mięśnie nóg, pleców i w niewielkim stopniu również brzucha, technika nordic walking skupia się również na mięśniach rąk, które w innym przypadku są pomijane. Marsz ze specjalnymi kijami zmusza więc do pracy całe ciało, przyspieszając tym samym spalanie kalorii. Dodatkowo zwiększona jest stabilność, a stawy są odciążone. Właśnie ze względu na to ostatnie aktywność tę wybiera tak wiele dojrzałych kobiet.

Ćwicząc nordic walking nie trzeba martwić się o dolegliwości bólowe, przeciążenie kręgosłupa czy zakwasy mięśni! Pod warunkiem oczywiście, że przy każdym treningu mierzymy siły na zamiary.

» Szukasz innych pomysłów na aktywność na świeżym powietrzu? Wypróbuj petankę! To świetny sport dla kobiet 50 plus! Kliknij i poznaj zasady gry w bule!

Podstawowy strój do nordic walking

Początkujący często nie wiedzą, jaki strój do nordic walking wybrać. I choć ta forma sportu jest dużo mniej wymagająca niż bieganie czy trening siłowy, odpowiedni strój również jest tu bardzo ważny. Przede wszystkim powinnyśmy pamiętać o tym, aby ubrania były luźne i nie krępowały ruchów.

Do nordic walking nie jest potrzebna wysokiej jakości odzież sportowa ze sklepów specjalistycznych – przynajmniej na początku, bo osoby bardziej zaawansowane mogą sięgnąć po profesjonalną odzież, by zwiększyć efektywność treningu.

Latem wystarczy luźna koszulka i spodnie dresowe bądź ewentualnie legginsy. Pamiętajmy, że podczas ćwiczeń mamy dobrze się czuć, a nie wyglądać zniewalająco. Jesienią i zimą strój urozmaicamy o dodatkową odzież wierzchnią.

Bardzo ważnym elementem stroju sportowego jest obuwie. Jakie buty do nordic walking będą najlepsze? Z pewnością stabilne i wygodne. Nawet najlepiej dopasowane kijki i wyćwiczona technika chodzenia nie zapewnią nam odpowiedniej stabilności, jeśli zapomnimy o dopasowanym obuwiu. Tutaj można już nieco bardziej zaszaleć i kupić buty sportowe, które z pewnością przydadzą nam się również podczas wielu innych okazji. W ostateczności zwykłe tenisówki także powinny wystarczyć. Najważniejsze jest to, aby buty były wygodne, sznurowane i posiadały antypoślizgową podeszwę.

Zimowa odzież sportowa

Jeśli chcemy ćwiczyć nordic walking również zimą, powinnyśmy przywiązać do odpowiedniego stroju nieco większą wagę. Podstawą jest tutaj bielizna termoaktywna, która chroni przed niskimi temperaturami i zapobiega poceniu, które podczas mrozów może być bardzo zdradliwe.

» Uważasz, że w kurtce nie można wyglądać sexy? Błąd! Kliknij i dowiedz się, jak wybrać kurtkę, która będzie wygodna i podkreśli atuty twojej sylwetki!

Bardzo ważna jest również zewnętrzna warstwa odzieży. Ciepła, wodoodporna kurtka jest tutaj niezwykle istotnym elementem, o którym nikt nie powinien zapominać. Ma ona chronić przed opadami i silnym wiatrem, które zimą potrafią być naprawdę częste.

Okrycie wierzchnie powinno “oddychać”. Nie ma bowiem nic gorszego niż przegrzanie – podczas treningu z pewnością się rozgrzejemy, więc nie ma sensu opatulać się w kurtkę z bardzo ciepłym wypełnieniem!

buty kije nordic walking

Foto: Pixabay

Pamiętajmy również o dwóch warstwach odzieży dolnej i, podobnie jak w przypadku uniwersalnego stroju, odpowiednich butach. O tenisówkach możemy już zapomnieć – koniecznością jest dobre obuwie trekkingowe, najlepiej z grubą, antypoślizgową podeszwą.

Nie oszczędzajmy na butach i nie bawmy się w rewię mody. Nordic walking wprawdzie można uprawiać na eleganckich deptakach, ale zimą, na oblodzonej powierzchni łatwo o upadek i kontuzję!

Nie zapominajmy również o czapce i dobrych rękawiczkach, które będą trzymały ciepło.

» Kliknij i poznaj 10 sposobów na to, żeby polubić jesień! Może nordic walking będzie jedenastym?…

Przygotowanie kijków na zimę

Jeśli chcemy ćwiczyć w chłodniejszym sezonie, musimy również wiedzieć, jak wybrać kije do nordic walking na zimę lub jak przygotować te już posiadane. Zimą nawierzchnia może być bardzo różna, a zarówno oblodzony chodnik, jak i gruba warstwa śniegu stanowić będą dla maszerującego duże wyzwanie.

Zimowe kije do nordic walking muszą posiadać dwa rodzaje końcówek – zaostrzone, tak aby nie ślizgały się po lodzie, i specjalne talerzyki, które zapobiegną zapadaniu się w śnieg. Talerzyki, czyli gumowe nakładki, można kupić w każdym sklepie sportowym. Zawsze warto nosić je przy sobie podczas treningu, zwłaszcza wtedy, kiedy na chodniku znajduje się warstwa śniegu lub gdy planujemy maszerować po mniej uczęszczanych polnych albo leśnych dróżkach.

Pamiętajmy, aby przy wejściu na zaśnieżoną trasę koniecznie założyć nakładki. Jeśli kije będą zapadać się w śnieg, łatwo o nieprawidłową technikę chodzenia, przez co trening będzie mało efektywny.

» Wiele z nas obiecuje sobie, że w końcu zacznie uprawiać jakiś sport. Często właśnie na planach się kończy… Dowiedz się, jakie jeszcze postanowienia kończą się fiaskiem i jakie cele należy sobie stawiać, żeby udało się je zrealizować!

Trenujecie nordic walking czy dopiero się do tego przymierzacie?

Polecane artykuły

1 Odpowiedź

  1. sportsmenka pisze:

    Uprawiam nordic walking i zdecydowanie przyjemniej jest zimą! Latem dużo częściej rezygnuję z treningów.Zima sie człowiek hartuje, lepiej się oddycha niż w upały. Polecam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *