Czy bieganie po 50-ce to dobry pomysł?

bieganie po 50-ce

Foto: Pixabay

Czy bieganie to sport idealny dla osób w każdym wieku? Ta ciesząca się coraz większą popularnością aktywność fizyczna angażuje do pracy całe ciało, co sprzyja wzmocnieniu mięśni i stawów, a także spalaniu tkanki tłuszczowej. Bieganie pomaga nam dłużej zachować zdrowie i witalność.

Okazuje się jednak, że istnieją pewne przeciwwskazania, które uniemożliwiają rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem lub zmuszają nas do podjęcia dodatkowych środków bezpieczeństwa. Dowiedz się wszystkiego na temat biegania w dojrzałym wieku!

Kto może, a kto nie powinien biegać?

Ciągle słyszymy, że bieganie to jedna z najzdrowszych aktywności fizycznych. Coraz więcej osób w różnym wieku zaczyna angażować się w jogging, chcąc zachować sprawność, zrzucić zbędne kilogramy lub poprawić kondycję. Ten sport stał się na przestrzeni lat niezwykle modny, podobnie zresztą jak zdrowe odżywianie.

Bieganie nie tylko aktywizuje całe ciało, przyspieszając spalanie tkanki tłuszczowej, ale również pozytywnie wpływa na nasz umysł. Psychologowie zalecają ten rodzaj aktywności osobom cierpiącym na depresję, jak i tym, które są szczególnie narażone na stres. Regularne bieganie pozwala się zrelaksować i poprawia koncentrację.

» Bieganie nie jest dla ciebie? Poszukaj aktywności fizycznej, która cię wciągnie! Poznaj tajniki petanki, czyli gry w bule!

Dodatkowo rozsądne bieganie (czyli trening w granicach swoich możliwości zamiast forsowania się!) może mieć pozytywny wpływ na bóle mięśniowo-stawowe kolan. Dlatego jeśli cierpisz na tę dolegliwość, być może ten typ aktywności fizycznej pomoże ci pozbyć się uciążliwego bólu.

Z drugiej strony bieganie nie jest dla wszystkich. Sporo mówi się o tym, że możemy zacząć trening w każdym wieku i nawet 90-latkowie regularnie biegają na długie dystanse. Zazwyczaj są to jednak osoby cieszące się nadzwyczajnym zdrowiem, bowiem istnieje wiele dolegliwości, które uniemożliwiają lub utrudniają aktywne bieganie.

Wśród dolegliwości, które dyskwalifikują nas z rozpoczęcia biegania, możemy wyróżnić:

  • Choroby serca i układu sercowo naczyniowego – w czasie intensywnej aktywności fizycznej tętno znacznie przyspiesza, co może być niebezpieczne dla osób z chorobami serca lub po zawale. Nawet w przypadku mniej groźnych chorób, np. przy nadciśnieniu tętniczym, warto skonsultować swoje plany odnośnie biegania z kardiologiem!
  • Choroby kręgosłupa – ból kręgosłupa nie tylko będzie uciążliwy w trakcie treningu, ale również zwiększy ryzyko kontuzji. Podobnie jak w przypadku chorób serca, tu również warto podejść do biegania z dużą dozą zdrowego rozsądku i zapytać o radę lekarza.
  • Otyłość – wbrew pozorom osoby ze stwierdzoną otyłością, zwłaszcza jeśli jest ona połączona z dotychczasowym brakiem jakiejkolwiek aktywności fizycznej, nie powinny nagle rozpoczynać intensywnych treningów. W tym wypadku konieczne jest stopniowe wprowadzanie ćwiczeń, najlepiej pod kontrolą dietetyka lub trenera osobistego. Samowolne bieganie może być niebezpieczne dla zdrowia!
przeciwwskazania do biegania

Foto: Pixabay

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy i jak uprawiać jogging, by nie stwarzał on ryzyka dla twojego zdrowia, sięgnij po radę specjalisty. Wielu trenerów biegowych wręcz zaleca, by osoby po 50. roku życia (a także młodsze) przed rozpoczęciem ćwiczeń upewniły się, czy nie istnieją przeciwwskazania zdrowotne do intensywnego treningu.

Jak biegać po 50-ce, żeby sobie nie zaszkodzić?

Wbrew pozorom jogging jest sportem dość wymagającym, zwłaszcza jeśli chodzi o kondycję i wytrzymałość, dlatego znaczna większość osób nie może zwyczajnie zacząć biegać z dnia na dzień.

Jeśli wcześniej prowadziłaś mało aktywny tryb życia, powinnaś odpowiednio przygotować się do biegania, stopniowo zwiększając intensywność treningu. Dotyczy to każdego, nie tylko osób w wieku dojrzałym. Biegaj odpowiedzialnie, a znacznie zmniejszysz ryzyko kontuzji czy objawów przetrenowania.

Przed rozpoczęciem właściwego treningu biegowego warto najpierw “rozruszać” ciało. W tym celu świetnie sprawdzi się jazda na rowerze, nordic walking lub umiarkowane ćwiczenia, takie jak np. trening cardio spalający tłuszcz i poprawiający wydolność organizmu.

rozciaganie przed bieganiem

Foto: Gesina Kunkel/Unsplash

Podczas biegania bardzo łatwo się przetrenować (zwłaszcza jeśli zaczynamy biegać w dojrzałym wieku), co może zaowocować bolesnymi zakwasami i naszym zniechęceniem. Stąd też bardzo ważna jest rozgrzewka przed bieganiem i rozciąganie po nim. Pamiętaj, żeby podczas rozgrzewki i rozciągania skupić się na wszystkich partiach ciała – od karku po stopy.

Bardzo ważne jest również to, abyś znała swoje możliwości. Na początku warto łączyć bieganie z szybkim marszem – przykładowo 1 minuta biegu na 4 minuty marszu w kilku seriach. Kiedy twoja wytrzymałość zacznie się zauważalnie zwiększać, stopniowo wydłużaj segment biegowy i skracaj marsz. Pamiętaj, że w bieganiu rekreacyjnym nie liczy się prędkość, a wytrzymałość, dlatego nie narzucaj sobie zbyt szybkiego tempa!

Specjaliści zalecają bieganie trzy razy w tygodniu, tak aby organizm miał czas na odpoczynek i regenerację.

Na koniec rzecz wcale nie najmniej ważna: strój do biegania. Przede wszystkim postaw na dobre buty – warto wybrać się do sklepu sportowego i poprosić o radę doświadczonego sprzedawcę. Zainwestuj też w wygodny dres albo koszulkę i legginsy. Strój oczywiście ma być dostosowany do pory roku i warunków atmosferycznych. I koniecznie musi ci się podobać – wówczas z przyjemnością będziesz się przebierać do treningu!

Jeśli będziesz biegała w prawidłowy sposób i systematycznie przyłożysz się do treningów, na pewno szybko zauważysz efekty. Twoja kondycja zacznie się zwiększać, waga spadnie w dół (o ile nie zapomnisz dbać o dietę), a do tego będziesz szczęśliwsza – w końcu jogging ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie i uwalnia endorfiny.

Biegacie czy nie biegacie? A może macie inne sposoby na zachowanie witalności – na przykład jazdę na rowerze albo jogę?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *